Waar liggen de wortels van Management of Change?

Op het grensvlak van business en technologie

Management of Change heeft wortels waar business en technologie elkaar ontmoeten. Daar ontstonden en ontstaan nieuwe mogelijkheden die alleen benut kunnen worden door te innoveren. En innoveren betekent veranderen. Door de druk van de markt, van klanten en concurrenten, binnen ‘politieke’ krachtenvelden kennen vrijwel alle kansrijke situaties een hoge complexiteit. Het is dan ook een grote uitdaging om programma’s en projecten te realiseren binnen een korte ‘time to market’. Medewerkers en leveranciers zullen binnen de beschikbare tijd al het nodige moeten leren en ontwikkelen om met een nieuwe werkwijze nieuwe diensten en producten succesvol in de markt aan te kunnen bieden.

Vanuit dit soort stressvolle omgevingen met de combinatie business (m.n. finance) en IT hebben de initiatiefnemers van Management of Change elkaar ontmoet. Hun gedeelde passie voor de praktijk leidde tot de vorming van de Community of Change waarbij nu meer dan 1.250 leden zijn aangesloten.

Uitdagende omgevingen leiden tot creativiteit en steeds nieuwe kennis. Toen Bert van der Hooft, drijvende kracht achter de Community of Change, in 2009 gevraagd werd docent veranderkunde te worden aan de Rotterdam Business School (RBS) bleek zijn in de praktijk ontwikkelde aanpak van ‘multi channel dienstverlening’ een verrijking van het MBA-curriculum. In feite is toen het visioen van Management of Change geboren: een platform waar de  beste professionals hun kennis aanbieden, overdragen en zichzelf ook blijven ontwikkelen, om verandering in denken en doen mogelijk te maken binnen bedrijven en (overheids)organisaties, en in het onderwijs.
MoC heeft wortel geschoten en is gaan groeien op organische wijze. Vanuit de community is een cooperatie opgericht die als open ondernemingsstructuur kan meegroeien met de markt van vragers naar hulp bij veranderen, en een aantrekkelijke omgeving biedt aan topprofessionals om hun leer- en ontwikkelmethoden te exploreren en exploiteren.


Harm RozieHarm Rozie van Communications Concert heeft een aantal van onze (potentiële) leden gesproken en gekeken naar onze coöperatie.
In een aantal blogs verwoordt hij hoe men naar ons kijkt en hoe wij ons zelf zien.

Bert van der Hooft

One thought on “Waar liggen de wortels van Management of Change?

  1. Sjoerd zegt:

    Ik heb alle blogs (in het kader van de inductiemodule) achter elkaar gelezen en herken zeer veel van waar ik als leiderschapstrainer, -coach en auteur voor sta.
    Continue (snelle) verandering is de realiteit, maar vergt ook veel van het aanpassingsvermogen van de mens. Voor vele mensen is veranderen eng en moeilijk en zij zullen goed begeleid moeten worden en zich vooral veilig moeten gaan voelen in de processen. Voor een veel kleinere groep mensen is veranderen een feest. Zij zullen zich moeten verplaatsen in die grote andere groep en hen bij de hand nemen. Dit zijn de leden van de coöperatie.

Geef een reactie